Het leukste vak van de wereld
Communicatie is het leukste vak van de wereld. Niet voor niets kiezen zoveel mensen het als studie - en komen er mensen met andere studies in terecht. Nu heb ik veel te maken met mensen die zich - met de juiste papieren - communicatie-manager mogen noemen. Toch vraag ik me wel eens af wat zij vanuit hun opleiding meekrijgen. Je moet pakweg een dozijn disciplines aansturen en dan is het wel handig als je dezelfde taal spreekt. Het leukste vak van de wereld heeft namelijk ook een technische kant, die gepaard gaat met vaktaal, specificaties en maatvoeringen in verschillende groot- en eenheden.
Regelmatig bega ik de fout om aan te nemen dat het jargon dat zij hanteren juist is. Hebben ze voor doorgeleerd en er staat op hun visitekaartje dat ze er verstand van hebben. Dan lijkt het alsof de opdracht klopt - maar dan blijkt er in de uitwerking dat iets anders bedoeld was. En moet er een deel van de opdracht opnieuw wegens een misverstand. Nu heb ik zowat alle fouten al eens gemaakt, dus zal ik altijd doorvragen tot exact helder is wat er gevraagd wordt. Het komt altijd goed. Hieronder een paar veelvoorkomende verhaspelingen op een rijtje.
Ik wil een flyer / leaflet / folder / brochure. Vier termen die steeds willekeuriger gebruikt worden: elke van de vier kan net zo goed de andere drie betekenissen hebben. Een flyer is een strooibiljet, een wegwerp-pamfletje, meestal op goedkoop dun papier, dat je in stapeltjes tegelijk de lucht ingooit en door de wind naar een menigte laat waaien. Een leaflet is een ongevouwen blad (kan een flyer zijn - maar ook een stevige luxe kaart). Een folder bestaat uit meerdere gevouwen pagina’s (uit het Engelse to fold) en kan 2-4-6-8-etc pagina’s bevatten. En een brochure beslaat meerdere vellen, gevouwen tot pagina’s die geniet of gelijmd bij elkaar worden gehouden.
Wil je ook een offerte maken voor een banner? Natuurlijk. Wil je een webbanner of een echte analoge banner - als in een banier of een vlag (een banier is een staande smalle vlag en een vlag is een liggende vorm die van de mast af moet waaien). Of bedoel je misschien een roll-up banner, zo’n omgekeerd rolgordijn met een tentstok?
Ik wil twee dozen briefpapier bijbestellen. Okay, doe ik. Wil je twee dozen van elk 500, 1000 of 2500 stuks?
Kun je het logo aanleveren? Zeker. Heb je de staande of liggende versie nodig en waar is het voor? Voor digitale toepassingen heb ik de pixelversies in JPG (op wit) of in PNG (transparant) en dan wil ik ook graag de maat (ongeveer, in pixels) weten. Voor drukwerk zijn er de vectorversies (AI, PDF, EPS - waarvan overigens ook veel drukkers in de kleding- en relatiegeschenkenhandels nog niet weten dat dat alle drie hetzelfde is). Die zijn oneindig schaalbaar, dus daar hoef ik geen formaat van te weten (tenzij het heel klein is, want daar zijn nog speciale versies van het logo voor). Alle logo-versies zitten overigens ook in de bijlagen Logo’s-voor-drukkers.zip en Logo’s-voor-web-en-MSoffice die ik je al enkele malen gestuurd heb ;-). Dan kunnen de uitvoerende partijen zelf het juiste logo voor hun toepassing kiezen.